Uusi versio tilauslomakkeestamme on julkaistu. Alta löydät listan asioista, jotka on päivitetty uuteen tilauslomakkeeseen. Uuden version lomakkeesta voit ladata aineistopankistamme.
Olemme saaneet paljon palautetta ja kysymyksiä liittyen toimitustapoihin, joten keräsimme alle myös tyypilliset toimitustapoihin liittyvät kysymykset!
Express-paketin palvelukuvaus päivitetty
– Posti ei korona-ajan jälkeen yritä jakaa express-pakettia postiluukusta
– Express-paketti siirtyy suoraan noutopisteeseen, mikäli vastaanottaja ei ole kotona.
Pikatoimitusta tarkennettu erikoistuotteiden osalta
– Erikoistuotteet ovat tuotteita, jotka vaativat paljon erikoismittoja ja lisätietoja tai tavanomaiset lisäysratkaisut eivät tapaukseen sovi.
– Mikäli erikoisratkaisuja sisältävät tuotteet halutaan pikana, on niiden toimitusaika maksimissaan 5 arkipäivää.
– Toimitusaika määritellään erikseen harvinaisissa tapauksissa, joissa tarvitaan jokin hyvin uniikki ratkaisu sekä tuotekehityksellistä erikoisosaamista.
– Päivitetyt tilaus- ja toimitusehdot löytyvät täältä!
Vastauksia tyypillisimpiin toimitusepäselvyyksiin
Mistä tiedän kauanko paketin toimitus kestää?
– Arvioidun kokonaistoimitusajan laskemiseksi Postilla on käytössään kätevä toimitusaikakysely, josta voi selvittää eri lähetystyyppien tavanomaisimmat toimitusajat suhteessa vastaanottajan sijaintiin: https://www.posti.fi/fi/toimitusaikakysely
– Tästä huolimatta Posti ei valitettavasti takaa täysin mitään toimitusaikaa ja palveluiden välillä on isoja eroja alueittain.
– Varmimmin lähetyksen saa perille toimitusaikakyselyn mukaisesti Kotipaketilla tai Express-paketilla.
– Huomioithan, että mikäli olet tilannut tuotteen sairaalaan tai isoon yritykseen, vaikuttaa vastaanottajan oma postia jakeleva sisälogistiikka todelliseen toteutuneeseen toimitusaikaan
Miksi poistitte pikkupaketin toimitusvaihtoehdoista?
– Lähetämme keskimäärin 1000 pakettia kuukaudessa ja pikkupaketti oli käytetyin toimitustapamme. Merkittävä osuus pikkupaketeista ei tullut koskaan perille tai myöhästyi kriittisesti.Seurantakoodista huolimatta pikkupaketin päätymistä oikealle vastaanottajalle ei pystynyt varmentamaan.
– Henkilökohtaisten apuvälineiden tapauksessa emme voi käyttää palveluita, joissa ei käytetä vastaanottokuittausta.
– Useat tilatut tuotteet eivät mahtuneet pikkupaketin määrämittoihin, joka aiheutti sekä meille että asiakkaalle ylimääräisiä kuluja toimitustapaa vaihdettaessa.
Yritysasiakkaana ei ole mahdollista noutaa pakettia noutopisteestä, mitä valitsen?
– Postipaketti: Voit valita tämän ratkaisun, mikäli yritykselläsi on Postin kanssa erillinen ovelle toimitus-sopimus solmittuna. Tyypillisesti esim. isoilla sairaaloilla ja yrityksillä on tämä käytössä jolloin kaikki lähetykset ohjautuvat perille asti. Mikäli erillistä toimitussopimusta ei ole, ohjautuvat paketit tällöin normaalisti noutopisteeseen.
– Express- ja kotipaketti: Toimitetaan ovelle kuten kuluttaja-asiakkaillekin. Mikäli yrityksessäsi ei ole jatkuvasti ketään paikalla päivisin niin valitse kotipaketti, jolloin toimitusajan voi itse määritellä sopivaksi.
– Voimme sopia paljon tilaavien yritysten kanssa erillisiä toimitussopimuksia, kuten kiinteitä toimituspäiviä ja useammaan tilauksen samanaikaisia toimituksia. Ota meihin yhteyttä niin keskustellaan tarpeistanne!
Huomioithan, että hankintasopimusten alaisilla tuotteilla saattaa olla sopimuksessa määriteltyjä toimitustapoja ja/tai aikoja.
Työskentelen palvelutalossa ja olen valinnut kotiintoimituksen. Miksi lähetys ei tullut perille vaan ohjautui automaattiin?
– Syynä voi olla se, että palvelutalossa on alaovi ollut kiinni ja postinkantaja on soittanut ovikelloa mutta kukaan ole ehtinyt tulla avaamaan. Seuraavan tilaukseen kannattaa merkitä alaoven koodi jos mahdollista, jotta postinkantaja pääsee sisälle asti.
– Mikäli vastaava ongelma toistuu usein kannattaa Postiin olla yhteydessä ja selvittää onko kyseessä joku spesifi tai alueellinen ongelma.
Toimitus on menossa suoraan asiakkaalle, joka on liikuntarajoitteinen vanhus eikä osaa käyttää puhelinta – miten toimitus onnistuu?
– Parhain lähetystapa on joko kotipaketti tai express-paketti.
– Jos asiakas on päivisin kotona, niin express-paketti toimitetaan ilman asiakkaan kontaktointia. Express-paketti yritetään toimittaa kerran ovelle, jonka jälkeen se ohjautuu noutopisteeseen.
– Mikäli tietyn toimitusajan valinta on kriittistä, niin kotipaketilla se onnistuu. Kotipakettia yritetään toimittaa viikon ajan perille, jonka jälkeen se vasta ohjautuu noutopisteeseen.
– Kaikki Postin palvelut vaativat nykyään kattavat sähköiset yhteystiedot kuten matkapuhelinnumeron ja sähköpostin. Emme voi valitettavasti lähettää mitään pakettityyppiä ilman riittäviä tietoja.
– Yhteystiedoiksi voi laittaa omaisen tai poikkeustapauksissa mittaajan/tilaajan yhteystiedot, mikäli asiakkaalla ei ole esimerkiksi sähköpostia tai matkapuhelinta.
Miten olette reagoineet kasvaviin toimitusongelmiin?
– Pyrimme jatkuvasti etsimään keinoja sekä palveluntarjoajia, joiden avulla voimme toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, luotettavasti ja kustannustehokkaasti huomioiden toimialamme erityisvaatimukset. Haasteemme ovat yhteiset!